قهوه عربیکا و روبوستا کجا کشت می‌شوند؟

شرایط کاشت درخت قهوه

شرایط کاشت درخت قهوه

مناطقی که قهوه روبوستا  کشت می‌شد با مناطقی که قهوه عربیکا کشت می‌شود نفاوت‌هایی دارد با ما همراه باشید تا با این تفاوت‌ها آشنا شوید:

ارتفاع مزارع از سطخ دریا موضوع مهمی است :

درختان روبوستا در از سطح دریا تا ارتفاع 800 تا 900 متر رشد می‌کنند .

درختان عربیکا از ارتفاع 900 متر به بالا کاشته می‌شوند.

در نتیجه:

درختان روبوستا:

به مراقبت کمتری نیاز دارند و دانه پیچیدگی زیادی ندارد. چون ارتفاع پایین است دمای محیط بالاست که باعث می‌شود دانه خیلی سریع رشد کند . آفات نمی‌تواند به درخت آسیب وارد کند زیرا آفات در زیر نورآفتاب دوام نمی‌آورد.

درختان عربیکا:

هرچه ارتفاع بالاتر بره دما کاهش پیدا می‌کند. زمان کشت طولانی‌تر می‌شود و داخل دانه عربیکا پیچیدگی بیشتری هست که کیفیت‌های طعمی را بالاتر می‌برد .

قهوه کجا و در چه شرایطی کشت می‌شود؟

درختان قهوه تحت شرایط خاص رشد می‌کنند و هرجایی نمی‌توان درخت قهوه کشت کرد. درخت قهوه در محدوده‌ای بین راْس السرطان و راْس الجدی روی خط استوا کشت می‌شوند. که به این منطقه coffee belt با کمربند قهوه گفته می‌شود.

همان طور که می‌دانیم ارتفاع، خاک و مناطق مختلف روی ظاهر قهوه تاثیر می‌گذارد .

کشت درخت قهوهدمای مناسب برای درختان قهوه چه قدر است ؟

قهوه عربیکا و روبوستا در دمایی بین 15 تا 30 درجه رشد و بارور می‌شوند.

جالب است بدانید که درخت قهوه زیر دمای 10 درجه بیشتر از 4 ساعت دوام نمی‌آورد و اگر دما به زیر 0 برسد درخت زیر نیم ساعت می‌میرد .

درخت قهوه در زیر 15 درجه به هیچ وجه بارور نمی‌شود برای همین محدودیت ارتفاع داریم.

چرا کنار درختان قهوه، درخت میوه کاشته می‌شود؟

بهتر است درخت عربیکا تایمی از روز را زیر سایه درخت باشد برای همین اطراف زمین قهوه با درخت دیگر پوشیده می‌شود که آفتاب مستقیم به آنها نتابد.

به این نکته مهم توجه کنید که نوع درختی که کنار درخت قهوه کاشته می‌شود روی عطر و طعم قهوه تاثیری ندارد اگر هم تاثیر بگذارد احتمال آن زیر 5 درصد است .

سایه درخت روی رشد قهوه تاثیر می‌گذارد و درختی که کنار درخت قهوه کاشته می‌شود باید ریشه کوتاه داشته باشد که به ریشه قهوه آسیب وارد نکند. درخت باید جوان باشد که همه مواد معدنی خاک را جذب نکند.

درباره ی مهنوش معینی

مطلب پیشنهادی

رست قهوه

رست قهوه رست قهوه به معنی برشته کردن یا تفت دادن دانه قهوه است. حتما …