نحوه سرو اسپرسو

نحوه سرو اسپرسو

نحوه سرو اسپرسو

اسپرسو به خودی خود در هر شات حدود ۱ اونس که تقریبا معادل ۳۰ میلی لیتر است سرو می‌شود.
صرف‌نظر از اندازه ، اسپرسوها معمولا درون فنجان دمیتساس ریخته می شوند.
دمیتساس فنجان فرانسوی معادل “نیم فنجان” است.
درون این فنجان قهوه کوچک حدود ۲-۳ اونس مایع (۶۰-۹۰ میلی لیتر) نگهداری می شود. آنها نصف فنجان قهوه منظم هستند، از این رو نام “نیم فنجان” است.
این ها فنجان ها اغلب به رنگ سفید هستند. هر فنجان قهوه معمولا یک شات نامیده می شود.

اسپرسو سرو شده را بو کنید!
فنجان اسپرسو را نزدیک بینی خود آورید و با یک نفس عمیق عطر قهوه را وارد مشام خود کنید. عطر بی نظیر قهوه را حس کنید.

قهوه را با دستانتان خوب تکان دهید!
اسپرسو همگن نیست.
قسمت های تیره و غلیظ تر و شربتی مانند آن در سمت پایین و قسمت رقیق تر و ملایمتر آن در قسمت بالای فنجان قرار می گیرد. برای متوازن و هماهنگ کردن طعم قهوه آن را به خوبی تکان دهید. مطمئن باشید بعد از چشیدن آن از خودتان تشکر خواهید کرد.

کرمای قهوه یا خامه قهوه
اسپرسو تازه تهیه شده شده باید یک کرم خوب و غنی داشته باشد که در بالای قهوه به صورت شناور قرار گرفته است که به سرعت پراکنده شده و از بین می رود. کرما محصول خروج گاز دی اکسید کربن به وسیله آب نزدیک به جوش با فشار ۹ بار می باشد.

دستگاه اسپرسو ساز برای کوبیدن دانه قهوه از فشار ۶۰ کیلوگرم بر هر اینچ مربع (۲٫۵۴ سانتی متر) استفاده می کند. هر یک فنجان اسپرسو حاوی ۷ گرم قهوه است که نباید بیشتر از ۲۵ ثانیه دم کردن آن طول بکشد.

چرا کنار اسپرسو شات آب می گذارند ؟

استفاده از شات آب در کنار اسپرسو دلایل متعددی دارد که مهم ترین آن این است که آب پرزهای زبان را پاکسازی می‌کند و می‌توان طعم قهوه را دقیقا و به طور خالص حس کرد. زیرا زبان دارای پرزهای چشایی زیادی است که به کمک سیستم های عصبی بدن توانایی به یاد سپردن طعم های مختلف را دارد.

* نکته اصلی این است که تنها ماده ای که توانایی پاکسازی این پرزها را دارد فقط و فقط آب است.
* نوشیدن آب سبب می شود تا ته مانده های طعمی موادی که قبلا میل کردید پاکسازی شود. 

 دمای آبی که کنار اسپرسو می گذارند چه قدر باشد؟سرد، ولرم یا گرم ؟

بعضی از باریستاها از آب سرد و حتی تکه های کوچک یخ برای سرو شات آب استفاده می کنند که این یک اشتباه تکنیکی است.
بهترین گزینه نه آب سرد است نه آب گرم، بلکه آب شیر با دمای معمولی، بسیار مناسب و ایده آل است.

هنگام نوشیدن آب سرد، حسگرهای چشایی زمانی بین ۴ تا ۵ ثانیه نیاز دارند تا بتوانند اولین چیزی را که می خوریم به کمک رشته های عصبی حس و آنالیز کنند.
همچنین وقتی آب سرد می نوشیم عمل پاکسازی پرزهای زبان به نحو احسن انجام نمی شود و حتی ممکن است مولکول های چربی بر روی غدد چشایی ما تاثیر منفی بگذارند.

در کنار اسپرسو معمولا تکه‌ای شکلات٬ بیسکوییت یا چیزی شیرین به‌همراه یک شات کوچک آب که گاه خیلی ملایم٬ معطر به عطر لیمو شده سرو می‌کنند.

بعضی آب را قبل و بعضی بعد از اسپرسو می‌نوشند. گروه اول معتقدند نوشیدن آب کام را تازه می‌کند و دسته دوم برای تنظیم فشار خون آب را می‌گذارند بعد بنوشند.

اسپرسو را در فنجان‌هایی ۳ اونسی و نعلبکی‌دار سرو می‌کنند. چون قهوه‌چی نمی‌داند شما اسپرسوتان را تلخ می‌خورید یا همراه با شکر٬ بنابراین محتملا قاشق کوچکی فنجان قهوه‌تان را همراهی خواهد کرد.

سریع نوشیدن آن

اسپرسو را باید سریع بنوشید. بهتر است روی آن کِرِما هم باشد. کِرِما یک لایه خامه ای از روغن قهوه است که همانند درپوش برای اسپرسو عمل کرده و عطر آن را درون نوشیدنی حفظ می کند. البته باید توجه داشته باشید که این کف یا فرم خامه ای خیلی سریع پراکنده شده و از بین می رود.

درباره ی مهنوش معینی

مطلب پیشنهادی

آیس موکا

آیس موکا   یکی از نوشیدنی‌های سرد، خوش‌طعم، سریع و آسان آیسد موکا (Iced Mocha) …