چه طور کافه‌داری کنیم ؟

نکاتی در مورد کافه داری

1. خوش آمد گویی به مشتری‌های‌تان

باور داشته باشید اخلاق و رفتار نیک شما در روابط با مشتریان می تواند روز مشتری را بسازد. با خیرمقدم گفتن٬ حال مشتری‌ را می‌توانید بهتر کنید. همین سلام می‌تواند طعم قهوه را بهتر کند و شما باید این را باور کنید. تعامل و رفتار شما نباید مصنوعی باشد، سرویس‌دهی‌تان به مشتری باید واقعی باشد.

 2. نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های منو را  محدود کنید ولی با کیفیت عالی سرو کنید.

کیفیت حرف اول را برای جذب مشتری می‌زند. اگر مشتری از طعم و کیفیت نوشیدنی و خوراکی که سرو می‌کنید رضایت داشته باشد به شما تبریک می گویم شما توانسته اید مشتری‌های ثابت خود را جذب کنید.

به جای سرو 20 مدل قهوه در منو ٬ 10 مدل سرو کنید؛ ولی همان 10 تا را عالی و به بهترین نحو سرو کنید. لازم نیست ۱۰ نمونه ساندویچ و اسنک با فست فود داشته باشید؛ 6 مدل سرو کنید ولی با کیفیت عالی. کیفیت خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها نباید بالا و پایین شود. اگر کسی امروز ساندویچی را می‌خورد٬ یک ماه بعد هم باید با همان کیفیت برایش سرو شود.

۳. اسپرسوساز قلب یک کافه است

برای سرو یک فنجان قهوه‌ی خوب به دانه‌ی قهوه‌ی مرغوب٬ باریستای حرفه‌ای و ماشین اسپرسوساز نیاز است. دستگاه اسپرسوساز قلب یک کافه است. دستگاهی‌ست که باریستاها بیشترین سر و کار را با آن دارند. بنابراین در انتخاب دستگاه اسپرسوساز باید دقت بسیاری داشت. دستگاه باید مرتبا تمیز شود. همین‌طور پورتافیلترها. اسپرسوساز باید هرازچند گاهی کالیبره شود. تیغه‌های آسیاب قهوه باید به تناوب بررسی شوند تا مطمئن شویم که کند نشده‌اند. سختی‌گیر اسپرسوساز باید دائما کنترل شود. گاهی کافه‌دارها فکر می‌کنند با هزینه‌نکردن برای سرویس دستگاه اسپرسوساز دارند پول ذخیره می‌کنند؛ درحالی‌که چنین نیست. اسپرسو کلیدی‌ترین نوشیدنی یک کافه است و اگر به‌درستی تهیه نشود٬ باقی نوشیدنی‌ها هم افت کیفیت پیدا می‌کنند. یادتان باشد وقتی قهوه لاته می‌نوشید٬ باید احساس کنید مخملی یک‌دست و یکنواخت از آمیزش شیر و قهوه می‌نوشید.

۴. بهداشت و مرتب بودن فضای کافی‌شاپ

مهم‌ترین نکته‌ای که مشتریان همیشه به آن توجه دارند و هیچ گاه از چشم آن‌ها دور نمی‌ماند تمیزی و بهداشت کافی شاپ است. اگر محیط کافه ( از میز و صندلی گرفته تا در و پنجره کافه) همیشه تمیز باشد به مشتری این اطمینان خاطر را می‌دهد که برای تهیه تمامی نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرو شده بهداشت رعایت شده است.

۵. موسیقی٬ نور و دمای هوا کافه

طبیعی‌ست صدای موسیقی نباید بلند باشد٬ طوری‌که صدا به صدا نرسد. نباید آزاردهنده باشد. حتی مهم است که در چه فصلی از سال٬ در چه ساعتی از روز چه موسیقی‌ای در کافه پخش می‌شود. محل نصب بلندگوهای کافه مهم است، نباید بلندگوها جایی تعبیه شوند که برای مشتریان گوش خراش باشد. نورپردازی کافه باید شخصیت داشته باشد٬ پس حتما از یک طراح داخلی مشاوره بگیرید. هوای کافه را همیشه معتدل نگه دارید به طوری که در زمستان زیادی گرم نباشد در تابستان سرد.

۶. از مواد اولیه با کیفیت استفاده کنید

برای مشتری کم نگذارید. دانه‌ی قهوه و شیر مرغوب تهیه کنید. ممکن است کافه‌تان جایی‌ باشد که طیف مشتریان‌تان مایل نباشند هزینه‌ی بالایی برای یک فنجان اسپرسو بپردازند؛ در این حالت دو نوع قهوه با دو قیمت در منو ارائه دهید. حق انتخاب مشتری را نگیرید.

۷. دکور و طراحی کافه

دکوراسیون کافهاگر بپذیریم که دکور و طراحی داخلی یک کافه شخصیت آن کافه را تعریف می‌کنند، پس حتما طراحی منحصربه فردی برای کافه خود در نظر بگیرید.طراحی کافه را به‌دست طراحان داخلی بسپارید؛ فضا و شخصیت کافه را کپی نکنید. اگر از کافه‌ای خوش‌تان می‌آید٬ از آنها ایده بگیرید ولی هرگز دکوراسیون آن‌را برای کافه‌ی خودتان کپی نکنید. اصیل باشید. هر کافه انرژی خودش را دارد. شما هم کاری کنید که کافه‌تان انرژی منحصربه‌فردی داشته باشد. طراحی داخلی یک کافه به اندازه‌ی ماشین اسپرسوسازی که استفاده می‌کنید اهمیت دارد؛ پس نگران هزینه‌ای که می‌کنید نباشید. شبیه خودتان باشید. طراحی و دکوراسیون کافه مستقیما تحت تاثیر مدل تجاری کافه است. شما ممکن است تصمیم بگیرید که از صندلی‌های راحتی استفاده نکنید برای این‌که مشتری‌ها زیاد در کافه نمانند؛ سفارش‌شان را بدهند و قهوه‌شان را بنوشند و بروند. این‌ها همه به‌هم وابسته است.

۸. تابلوی کافه باید دعوت‌کننده باشد

بیش از آن‌که اسم کافه مهم باشد٬ رابطه‌ی بین شخصیت کافه و نام کافه است که اهمیت دارد. اشکالی ندارد اسم کافه سانتی‌مانتال باشد٬ اما حتما باید در تناسب با شخصیت و جو کافه باشد. جدا از این‌ها٬ به تابلوی کافه هم باید توجه شود؛ تابلو باید جذب‌کننده و دعوت‌کننده باشد. وقتی کسی دارد از خیابان می‌گذرد٬ همین‌که جایی چراغی را روشن ببیند٬ به‌نوعی دعوتی است برای نوشیدن یک فنجان قهوه در کافه. استفاده از تابلو برای کافه یعنی این‌که ما این‌جا هستیم. اگر کافه رو به خیابان است٬ از شیشه‌ی کافه هم می‌شود برای تبلیغات موردی استفاده کرد. مثلا اگر این ماه کیک تازه‌ای ارائه می‌دهید٬ می‌توانید یک عکس بگیرید و به‌صورت پوستر طراحی کنید و پشت شیشه‌ی کافه بچسبانید.

9. نظزخواهی از مشتریان

هنگام تصویه حساب همیشه به مشتریان احترام بگذارید و از آنها نظرخواهی کنید. مثلا از خوراکی‌هایی که سرو شد رضایت دارید؟ اگر مشتری متوجه شود که نظرش برای شما اهمیت دارد و اگر انتقادی دارد می‌تواند بیان کند حتما دوباره به شما سری خواهد زد.

10. به مشتربان خود سر بزنید.

همیشه بعد از اینکه سفارشات مشتریان را سرو کردید بعد از مدتی به آنها سر بزنید و سوالی بپرسید که چیزی نیاز ندارند؟ با اینکه همه چیز مطابق میل ‌شان هست؟ در این صورت مشتری‌هایتان احساس راحت‌تری در کافه شما دارند.

11. از گل‌های طبیعی استفاده کنید.

استفاده از گل‌های طبیعی جلوه‌ای خاص و چشم‌نواز برای فضای کافی‌شاپ به حساب ‌می‌آیند. حس طراوت و تازگی به مشتریان القا می‌کند. وجود تکه ای کوچک از طبیعت مانند گیاهان آپارتمانی، می تواند حس حضور در طبیعت را تقویت کند و حس آرامش، سرزندگی و مثبتی به افرادی که برای صرف نوشیدنی حضور دارند بدهد. حضور در مجاورت گیاهان حس سر زندگی و نشاط را به انسان بر می گرداند و او را از حالت دلمردگی و روزمرگی زندگی ماشینی خارج می کند.

۱2. عاشق کارتان باشید

تمامی این موارد را هم رعایت کنید٬ اگر عاشق کارتان نباشید٬ کافه‌تان کافه نخواهد شد. عشق و کشش درونی صاحب کافه به قهوه و کافه‌داری‌ست که موتور محرک یک کافه به‌حساب می‌آید؛ و این هم قابل کپی‌کردن نیست. شما تنها زمانی می‌توانید پذیرای مشتریان‌تان باشید که از این عشق درونی‌ به مشتری بدهید. این همان روح کافه است که حیات یک کافه را رقم می‌زند.

درباره ی مهنوش معینی